Habitaciones

foto: eloísa


Andamos por la vida buscando certezas. Las lecturas que ofrecemos esta semana tienen el objeto de desestabilizarlas. Los dos textos que podrán leer abajo nos permiten asomarnos por la cornisa de diversos mundos: los textos de Copjec, el cine de Kiarostami, la filosofía islámica… Estos textos no presentan certezas, son una invitación múltiple a distintas habitaciones del mundo que habitamos. Habitaciones que en ocasiones ignoramos.

Así, ofrecemos a nuestros lectores el texto de la conferencia “The Imaginal World: Between Paris and Tehran” que Joan Copjec leyó el 8 de mayo en México invitada por 17, Instituto de Estudios Críticos. Compartimos también con ustedes el comentario que Susana Bercovich hizo a dicha conferencia. Esperamos que estos textos despierten la curiosidad…

The Imaginal World: Between Paris and Tehran

Joan Copjec

...One could multiply examples, but my point is that evidence of the transhistorical curve of Oriental wisdom is abundant. And yet our modern historicist consciousness makes us suspicious of the authenticity of this evidence. We fear being duped by finding in the past only “false friends,” rudimentary prefigurings of our own ideas projected backwards onto ideas and circumstances alien to our own. We tend to think that the past is defined only by those who lived before us. Oriental wisdom is not, however, merely a thinking whose traces can be uncovered throughout the post-classical history of philosophy, it is the initiator of a robust transhistorical challenge to historicist consciousness, a theory that vouches for the authenticity and necessity of these backward projections, these recreations of the past. Islamic philosophy does not view the herm eneutic journey backward (ta’wil) as one through which we impose our own way of thinking on an unreceptive past; rather it begins from the premise that the past imposes itself on us, uproots us from our way of thinking, and requires us to actualize it in the present. Recreations of the past are not errors of an imperious ego or will; they are responses to an imperative that supersedes both ego and will...

Para leer completo: http://17.com.mx/index.php?parent=1&cont=5&ht=971

3 comentarios:

  1. En la tradición gnóstica islámica la Jayal (que puede ser traducida por "imaginación") es la verdadera fuente de la "realidad". Ibn Arabi dice en sus Engarces de la sabiduría que la existencia es la imaginación dentro de la imaginación

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  2. ¿hay algo más?
    que no sea la imaginación

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